Tweede semester van start! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu Tweede semester van start! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu

Tweede semester van start!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sharon

27 Januari 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Bij thuiskomst deze winter, ontdekte ik als aangename verassing dat ik een substantiele lezersbasis had voor deze blog: ik dacht dat iedereen de verhalen over Indonesie en New York onderhand wel beu zou zijn. Vanwege al dat enthousiasme vanuit onverwachte hoeken heb ik toch maar weer besloten het schrijven op me te nemen. Mijn drie maanden onderbreking zal ik niet proberen goed te maken, maar mijn eerste semester was intens, snel en wervelend met een driedubbele cultuurshock van
New York als stad, mijn volledige onafhankelijkheid en vrijheid bij deze nieuwe start en de verantwoordelijkheden (en zorgen) van een Masterstudent. Mindblowing zoals Amerikanen zouden zeggen!
Het is nu moeilijk voor te stellen dat ik nog niet zo lang geleden met name een leventje leidde tussen de campusmuren, met drie klaargemaakte maaltijden per dag en mijn hele sociale leven binnen handbereik. Mijn wekenlijkse uitstapjes bleven hierbij meestal beperkt bleven tot fietstochtjes naar de Albert Heijn en bibliotheek, en een treinrit naar huis. Niet om dat te betuttelen, echter, mijn dagelijkse ritten in de metro naar school doen toch iets anders met me dan welke trein- of fietsroute in Nederland dan ook.

Afgelopen zaterdag landde ik tot mijn verbazing in een vers besneeuwd wit New York: vers is hierbij essentieel, aangezien na een uur of 2 de wittigheid van sneeuw er wel af is en een soort uitlaatgas-zout-zand-afval half gesmolten blubber overblijft. Zondag besloot ik (hoewel ik nog niets had uitgepakt: ik had niet eens een tandenborstel want die was ik natuurlijk vergeten net zoals mijn zorgvuldig ingekochte kaas) op de last-minute uitnodiging van wat vriendinnen in te gaan om een Harlem tour te doen. Harlem is de zwarte wijk van Manhattan, net boven Central Park en staat bekend om haar enigszins criminele verleden, Jazz en Soul muziek en Gospel kerken. Ons creatieve plan was om een mis in een zwarte Gospel kerk bij te wonen. Eenmaal daar bleek dat we niet de enige waren: heel genant stond er een hele rij (blanke) toeristen, wel anderhalve straat lang! Na drie kwartier buiten wachten in de kou hadden we eigenlijk de hoop wel opgegeven ooit nog binnen te komen, aangezien de kerk nu ook weer niet zo groot was en wij vrij achterin in de rij stonden. Gelukkig (voor ons) zijn New Yorkers niet beschroomd om ‘eigen volk’ voor te laten gaan, met name wanneer het aankomt op toeristen. Op vertoon van onze New Yorkse studentenpassen kregen we zowaar een VIP behandeling en mochten we voor de hele rij toeristen naar binnen. De kerk was heel wat ‘zwarter’ dan de eindeloze rij buiten had doen vermoeden (de meeste toeristen kwamen simpelweg niet binnen). De pastoor leek op een kalende oom van Obama, die zijn zware preken met stemverheffing over de verleidingen van Satan afwisselde met grapjes over een kerkevent alleen voor vrouwen zeggend dat de mensen in de kerk toch niets afwisten van discriminatie. De reacties van het publiek op de pastoor leken meer op de reacties bij een stand-up comedian dan wat je in een kerk zou verwachten: mensen stonden constant op, gingen klappen, meezingen, schreeuwden Yes of No of Amen (ook op de meest onverwachte momenten), leverden hardop commentaar, moesten lachen om de grapjes van de pastoor of reciteerden hele bijbelpassages uit hun hoofd. Ook werden er twee volwassenen gedoopt in een soort zwembad voorin de kerk, waarbij ze helemaal ondergedompeld werden. Een totaal andere wereld binnen New York wat mij betreft!

Inmiddels is de vakantie weer echt voorbij. Ik heb mijn boeken alweer ingekocht (nog meer dan vorig semester), en al de ondubbelzinnige waarschuwingen (wat betreft we allemaal wel niet moeten doen) van leraren zijn ook al binnen. Ik vind het allemaal wel prima: ik heb me al opgegeven voor een weekendje skien komende maand in Whiteface, lake placid (zoek de plaatjes maar eens op!), ga me verkiesbaar stellen voor studentenvertegenwoordiger van Sociologie en ga rustig door met het verkennen van New York (dat houdt me voorlopig nog wel even bezig). Zo ben ik bijvoorbeeld naar geen enkel museum geweest afgelopen semester, noch naar een theatershow (oops!).

Liefs,
Sharon
btw.. een andere blog die ik geschreven heb kun je vinden op de website voor Nederlandse studenten in het buitenland: http://www.newstudent.nl/index.php/home/nieuws/181-master-in-de-vs-gids-voor-beginners

  • 29 Januari 2012 - 19:34

    Lucianne Speth:

    Dag Sharon,
    Zoals je weet, zie ik je blogs met belangstelling tegemoet. Ik viind ze erg leuk om te lezen. Studeer ze en veel plezier!
    Lucianne

  • 08 Februari 2012 - 15:37

    Erika Speth:

    heb je verslag met veel interesse gelezen.groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Actief sinds 07 Juni 2008
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 41729

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 08 September 2013

Princeton Graduate avontuur

19 Augustus 2011 - 01 Juni 2013

Sharon in the Big Apple

14 Juni 2011 - 24 Juli 2011

Indonesie rondreis

04 September 2010 - 18 December 2010

California dreamin'

04 Juli 2008 - 25 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: