Mexicaanse avonturen; horrorvissen en Maya ruines - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu Mexicaanse avonturen; horrorvissen en Maya ruines - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu

Mexicaanse avonturen; horrorvissen en Maya ruines

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sharon

06 Juni 2012 | Mexico, Mérida

Hoi iedereen,
hier mijn eerste reisverslag vanuit Mexico, waar ik inmmiddels al 6 dagen verblijf. Samen met Shira, Maria en Guillermina, 3 studiegenootjes van New York (uit Duitsland en Chili, ben ik op een backpacking trip van 3 weken van Cancun in het zuiden naar Mexico City halverwege Mexico.

Eerste indruk Mexico in Cancun en Tulum was natuurlijk de Caribische zee (super blauw!), stereotype Mexicaanse tafereeltjes (spaanse gitaren, mexicaanse eetstalletjes, tacos; het is bijna te stereotype, maar ja, inderdaad overal mexicaanse muziek en eten) en de betekenis van regenseizoen.. haha.. al heel wat regenstormen gehad, maar gelukkig allemaal kort en intens.

Cancun is een soort disneyland voor Amerikaanse toeristen. In ons vliegtuig naar Cancun waren alle Amerikanen al voor-gebruind nog voordat ze naar Mexico gingen en in Cancun zelf staat alles aangegeven in zowel amerikaanse dollars als mexicaanse pesos. Ook staat Cancun zelf vol met McDonalds, Burger Kings en zelfs een WalMart. Cancun zelf bestaat uit een opgespoten lange kustlijn vol met indrukwekkend ogende hotels, zonnebaadstoelen en feestboten. Echter, omdat we vroeg in het seizoen zijn (juni is laagseizoen) was het erg rustig, wat ik wel zo relax vond!

In Cancun zijn we met de veerboot naar Isla Mujeres geweest, een bounty eiland net voor de kust. Al varend werden we begeleid door een Mexicaanse banjo band.... en vanaf de top van de boot konden we zo omlaag diep in de azuurblauwe stukken van de zee kijken. Op het eiland hebben we natuurlijk veel gezwommen en aan het eind van de middag op zoek gegaan naar een restaurant; de Chersonisos touristische hoofdstraat vol met dure ´pizza and french fries´ mijdend vonden we uiteindelijk in een achterstraatje een kleurrijk mexicaanse restaurantje vol met kerstmislampjes, mexicaanse vlaggen en mariabeelden. Het menu was alleen in Spaans - altijd een goed teken - en de eigennaar was een kleine, dikke mexicaan, wiens dochter zo nu en dan uit de keuken kwam rennen. We hadden een super maaltijd (ik had bonensoep met rijst, advocado, tomaat, ui, kaas en cilantro)!

Vanuit Cancun doorgereist naar Tulum, een klein plaatsje 5 km van de zee. In Tulum zijn we naar de Tulum Maya ruines gegaan, een oud Maya fort en tempel direct aan de kust met uitzicht over de blauwe zee. Er waren hagedissen van wel 70 cm lang (en niet 1, maar tientallen overal op het gras, langs het pad en op de tempel zelf) en vanaf de ruines zelf was er een mooi uitzicht over de kustlijn. In Tulum wilden we ook gaan snorkellen die volgende dag, maar helaas onweerde het de volgende ochtend dus besloten we door te reizen naar Valladolid, een dorp (40.000 inwoners) landinwaards vol met pastelkleurige huizen en kleurrijke smalle straatjes, sommige huizen wel 300 jaar oud, met een centrale palmboom-omlijnde plaza en cathedraal.

Eenmaal daar liepen we half de heilige mis binnen (alle grote zware deuren aan 3 kanten van een nokvol kerkje waren wijd open), en woonden we half-toevallig een grootste straatvertoning op het centrale plein bij waarin de Mexicaanse revolutie werd nagespeeld: de arme boeren versus het leger. Het plaza stond vol met honderden mensen en minstens 100 meer en het lokale orkest speelden mee, met nepzwaarden, kostuums, vuur, vuurwerk (om een vuurgevecht geluidseffecten te geven) en marsmuziek. Aan het eind was er ook nog een groots vuurwerk, wat erg tof was!

In Vallodolid zijn we ook nog naar de beroemde Maya tempels van Chizcen Itza geweest (1 van de 7 wereldwonderen); om half zeven ´s ochtends opgestaan om als een van de eerste daar te zijn en het massatoerisme voor te zijn. Met een collectivo (een soort buurtbus) met 4 personen op de achterbank waren we er binnen een half uurtje voor een euro per persoon; eenmaal daar bleek dat we een van de eerste waren! Zelfs de straatverkopers (die overigens op het hele terrein van dit wereldwonder te vinden waren, misschien wel meer dan 100), waren zelfs nog te druk met het opzetten van hun tafels om ons lastig te vallen. De ruines waren erg indrukwekkend en soms een beetje luguber. Er waren bijvoorbeeld grote plateaus vol met relief plaatjes van doodshoofden aan de zijkanten, waar tijdens de Maya tijd mensenoffers werden gedaan! Ook was er een antiek ´stadion´ waar een soort voetbalspel met een leren bal werd gespeeld (en de verliezers konden direct door naar de offertafel). De Mayas voorspelden trouwens dat 2012 het einde van de wereld zou zijn.. haha.. dus dan heb ik dit in ieder geval voor die tijd gezien (alhoewel de preciese datum 2012 vooral verzonnen is door Amerikaanse New-Age hippies).

Ook zijn we naar een Cenote geweest: een ondergrondse grot waar je kunt zwemmen. Van tevoren was iedereen heel enthusiast en blijkbaar kun je er ook snorkellen. Eenmaal daar, echter, was het eigenlijk best wel eng. Een nauwe tunnel met trappen leidde je omlaag, en in het halfdonker ging je de hoek om, afdalend naar het onbekende. Eenmaal ondergronds een blauwverlichte grot, met enorme stalagtieten van het plafond, vleermuizen en het water was vol zwarte vissen, sommige wel 20 cm lang, met een soort zwarte snor of snorharen. Haha.. niet echt het idyllische, romantische zwem en snorkel paradijs dat wij ons hadden voorgesteld, meer de setting voor een Mexicaanse horrorfilm, hoewel het wel mooi was (maar om daar nou in te gaan zwemmen met je bikini is weer net wat anders).
We waren echter bezweet genoeg om te willen zwemmen en er waren 3 andere toeristen in het water dus ik dacht; het kan wel. Toen ik eenmaal in het water lag, durfden de andere 3 ook wel (hoewel Maria en Shira bang zijn van vissen, en Guillermina bang is van vleermuizen.. haha.. niet echt ideaal).

Nu zijn we in Merida, een oude koloniaal ogende stad met drukke straten en reizen we vanmiddag door naar Campeche, een andere koloniale stad met een oud historisch stadcentrum en een promenade een de zee.

Ik hoop jullie meer updates te kunnen geven en wat meer fotos, maar deze computer is een beetje old-school dus ik denk niet dat fotos vandaag gaat lukken.

Groetjes uit Mexico,
Sharon

• 06 Juni 2012 - 20:24

Wim En Annelies:

Hoi Sharon

Wij hebben met veel plezier je verslag gelezen.
    Een hele andere wereld dan new york.

Nog veel plezier en hopelijk lukt het nog met de foto's

Groetjes uit het regenachtige dongen

• 06 Juni 2012 - 21:59

Dikke Kus Johanna:

Hallo Sharon heb met veel plezier van je verslag genoten.
    morgen vroeg ga ik bij je moeder op visite.
    Ben benieuwd hoe ver ze nu zijn.
    Ik kijk nu al uit naar de foto;s
    Ik hoop dat je een fijne vakantie hebt en heel veel plezier
    Dan heb je weer genoeg te vertellen als je weer terug bent.

Heel veel groeten van uit Dongen