Vooruitkijken op Princeton - Reisverslag uit Princeton, Verenigde Staten van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu Vooruitkijken op Princeton - Reisverslag uit Princeton, Verenigde Staten van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu

Vooruitkijken op Princeton

Door: Sharon Cornelissen

Blijf op de hoogte en volg Sharon

19 April 2013 | Verenigde Staten, Princeton

Hoi iedereen,
dankjewel voor jullie berichtjes! Inmiddels heb ik al mijn steden trips weer achter de rug en heb ik mijn keuze gemaakt: ik begin volgend schooljaar aan Princeton! Komende september verhuis ik dus naar New Jersey, ongeveer een uur met de trein vanuit New York. Hoewel mijn programma vijf jaar duurt, ga ik waarschijnlijk alleen de eerste twee jaar in Princeton wonen. Tijdens deze twee jaar hoop ik mijn eerste publicatie uit de deur te doen en kan in mijn verplichte vakken en examens afronden. Daarna heb ik nog drie jaar om mijn eigen onderzoek te doen en een proefschrift te schrijven.

Ik vind het super spannend dat ik komend schooljaar aan Princeton ga beginnen! Twee weken geleden ben ik naar de open dagen geweest voor aangenomen studenten en de week daarvoor ook nog op uitnodiging van mijn toekomstige supervisor naar een presentatie en een formeel diner. Het was wel een beetje onwerkelijk om vanuit de New School opeens midden in dat wereldje terecht te komen. Toen ik was uitgenodigd voor het diner, zat ik aan de diner tafel met wel 20 beroemde sociologie professors, die veelal mijn naam al kende en mijn 'dumpster dive' paper hadden gelezen. Weer eens wat anders dan de gebruikelijke pizza in het moderne office gebouw van de New School aan 5th Avenue. Ik vond het erg tof dat al deze professors zo toegankelijk en aardig waren en studenten serieus leken te nemen: ik had niet het idee dat er een strikte hiërarchie was en alle professors leken erg enthousiast om met studenten samen te werken.

Tijdens de open dagen voor aangenomen studenten had ik dan ook ‘speed dates’ van een half uur met wel zes verschillende professors. Daarnaast kreeg ik een uitbreidde persoonlijke tour van Princeton van de toekomstige ‘chair’ (belangrijkste supervisor) van mijn comité, Mitch Duneier. Hij heeft onder andere een boek geschreven over het dagelijkse leven van dakloze zwarte boekverkopers op 6th Ave in Manhattan. Hij laat hierin zien hoe de stereotypes van criminaliteit, immoraliteit en stedelijke chaos niet passen bij de dagelijkse realiteit van deze boekverkopers. Zijn boeken zijn erg bekend vanwege zijn rijke schrijfstijl en diepe inzicht in het dagelijkse leven en sociale interacties van deze mensen. Daarnaast geeft hij een online vak in Sociologie, dat door duizenden studenten wereldwijd gevolgd wordt.

Tijdens zijn tour dacht ik ook in Princeton een dakloze oude man te zien: in een cafe zat een oude man met warrig grijs haar in verfomfaaide kleren voorovergebogen op een stoel te slapen, een arm hangend naast zijn lijf. Mitch vertelde me echter op samenzwerende toon: “Zie je die man daar? Hij is een van de meest beroemde wiskundigen ter wereld. ” Ik vond dat erg grappig, en ook wel een voorbeeld van het gevoel wat ik kreeg toen ik over de klassieke, groene Princeton campus liep: het is een bijzondere plek met een rijke historie, een verzamelpunt van een indrukwekkende hoeveelheid intellect en passie van professors en jonge mensen van over de hele wereld.

Nog een krappe maand aan de New School te gaan, kijk ik er dus erg naar uit om in September aan Princeton te beginnen! Tot die tijd probeer ik mijn verwachtingen een beetje in toom te houden, wat lastig is zoals je ziet. Soms vind ik het nog wel erg spannend om naar een zo prestigieuze, wereldberoemde plek te gaan, maar de stap van de New School naar Princeton is wel beter te overzien dan destijds van Utrecht naar New York.

Ik heb een aantal foto’s bijgevoegd om jullie alvast een voorproefje te geven!

Liefs,
Sharon

  • 19 April 2013 - 20:10

    Hans Van Drunen:

    Hi Sharon,
    Van harte proficiat! Je hebt een weloverwogen keuze gemaakt uit drie mogelijkheden en ik weet zeker dat het een hele goede keuze is. Ik heb bewondering voor de weg die jij sinds je vertrek uit Nederland hebt bewandeld en lees nu dat je nog lang niet aan het einde ervan bent. Ik vind het heel fijn om via dit digitale medium zo af en toe iets van je te horen en hoop dat je daarbij de toekomst mee doorgaat.
    Een hartelijke groet vanuit een saaie hotelkamer in Vilnius-LT
    Hans van Drunen

  • 25 April 2013 - 10:09

    Marco:

    Ha Sharon, wat cool dat je nu daadwerkelijk gaat beginnen bij Princeton. Gaat je promotieonderzoek door op hetzelfde onderwerp?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Actief sinds 07 Juni 2008
Verslag gelezen: 2558
Totaal aantal bezoekers 41752

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 08 September 2013

Princeton Graduate avontuur

19 Augustus 2011 - 01 Juni 2013

Sharon in the Big Apple

14 Juni 2011 - 24 Juli 2011

Indonesie rondreis

04 September 2010 - 18 December 2010

California dreamin'

04 Juli 2008 - 25 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: