Boeken, meer boeken, bier en zonnige winterdagen - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu Boeken, meer boeken, bier en zonnige winterdagen - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu

Boeken, meer boeken, bier en zonnige winterdagen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sharon

19 Februari 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hoi allemaal,
hier een kort berichtje vanuit New York, waar de stres-levels dit semester hoog oplopen voor mij en mijn medestudenten. Nauwelijks in de 4e week van het semester kijk ik nu al uit naar de Spring break over drie weken, een welkome adempauze na eindeloze bergen leeswerk en schrijfwerk. Dit semester volg ik een vak in Ethnografie, waarbij je onderzoek doet naar de gebruiken en denkbeelden van mensen door mee te lopen en mee te doen: je gaat bijvoorbeeld naar een meeting van 2 uur en daarna snel je je naar huis om alles uit te schrijven wat je hebt gezien, gevoelt, gehoord, quotes die hebt opgeschreven, beschrijvingen van mensen, alles wat ook maar enigszins relevant zou kunnen zijn. Ik loop mee met een groep ‘dumpster divers’. Dat zijn mensen (vaak studenten) die ‘s avonds supermarkten en bakerijen langs gaan om voedsel uit de vuilsniszakken te ‘redden’ (toen ik mee was vorige week vonden ze bijvoorbeeld een hele zak vol met muffins, bruine broden en croissantjes). Schaamteloos maken ze vuilniszakken open midden op een drukke straat soms voor de ogen van winkeliers: mensen die uit ‘ideologische’ redenen (bijvoorbeeld voor het milieu tegen ovenproductie en verspilling) blij en zonder schaamte gedrag aannemen wat je normaal alleen zou doen in uiterste nood en zelfs dan nog liever niet. Heel interessant dus en ook confronterend (want wat vind ik er zelf nu van? Hoe om gaan met mijn eigen schaamte?). Overigens reageert in Manhattan echt niemand op de aanblik van goedgeklede studenten die midden op straat vuilniszakken openmaken (haha.. misschien grappig om dat eens in Dongen te proberen).

Twee uur ‘meelopen’ in andersmans leven leidt daarmee al makkelijk tot 6 uur schrijfwerk (want beschrijvingen zijn eindeloos). Het ideaal volgens mijn docent is 8 uur veldwerk per week (met 3 uur schrijfwerk voor 1 uur obervatie kom je uit op een mooie 32 uur per week), o ja en of we ook dan nog dat boek van 400 pagina’s voor volgende week uitlezen. Daarnaast heb ik overigens nog twee andere vakken. Ik betrap me hierbij regelmatig op diepe zuchten (geleerd van mijn Yoga lessen ;)).

Gelukkig vind ik het wel helemaal fantastisch wat ik lees en leer, en de tijd niet besteed aan slapen, eten en lezen zijn natuurlijk wel vergezeld van vrienden en bier (niet-essentiele zaken zoals opruimen en slapen schieten er dan wel bij in). Het gevaar is dat je oneindig achter pagina’s-nog-te-lezen aan blijft rennen (die ik toch nooit kan halen). Nog wat zuchten dus en na komend weekend (dan ga ik 2 dagen skieen!) wordt het drastisch tijd voor een meer strategische studiestrategie (mijn oude strategie van alles lezen werkt echt niet meer ;)). Laten we zeggen dat ik de uitdaging (hoofdzakelijk als het aankomt op een tekort aan tijd) nu wel heb gevonden.

Om meer te doen dan bier en boeken (en vuilnis ;)), ga ik ook nog naar Yoga lessen, ben ik een studenten-vertegenwoordiger van Sociologie (aka wekelijkse meetings en nog meer emails) en heb ik onlangs een fiets gekocht (met 5 versnellingen!) voor trips in Brooklyn en allicht in de zomer over de brug naar school in Manhattan. Het project verken-New York is daarnaast ook nog actief: afgelopen weekend ben ik bijvoorbeeld een middag naar het Metropolitan Museum of Art geweest, wat echt belachelijk groot is: ik was al bijna verdwaald in moderne kunst en dan hebben ze nog zomaar 20 andere vleugels.

Volle dagen dus! Ik houd jullie op de hoogte en veel plezier nog met carnaval deze week!
Groetjes,
Sharon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Actief sinds 07 Juni 2008
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 41747

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 08 September 2013

Princeton Graduate avontuur

19 Augustus 2011 - 01 Juni 2013

Sharon in the Big Apple

14 Juni 2011 - 24 Juli 2011

Indonesie rondreis

04 September 2010 - 18 December 2010

California dreamin'

04 Juli 2008 - 25 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: