Eerste lessen - Reisverslag uit Davis, Verenigde Staten van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu Eerste lessen - Reisverslag uit Davis, Verenigde Staten van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu

Eerste lessen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sharon

23 September 2010 | Verenigde Staten, Davis

Hoihoi,
vandaag was de eerste lesdag - zeg maar, het eigenlijke doel van mijn verblijf hier.. haha - en ik had meteen 3 van mijn 4 vakken op een dag. Mijn eerste vak was antropologie en lijkt me echt heel tof: het geeft een soort geschiedenis van antropologie en alle theorien en de leraar lijkt me echt heel goed en aardig. Bovendien is dit eigenlijk precies het vak dat ik nog wilde volgen, dus ik ben erg blij dat ik er in zit. Daarna had ik het vak sociologie van gezondheid (sociology of health) ook over gezondsheidszorg in Amerika, hoe mensen vaak onverzekerd zijn. Ik was de enige internationale student in dat vak en iedereen vond het heel cool dat ik uit Nederland kwam :p. Eigenlijk stond ik op de wachtlijst voor dit vak en de leraar zei meteen dat hij geen uitzonderingen zou maken *normaal kun je jezelf wel in een vak praten*. Omdat ik op nummer 8 stond en ik dus never nooit in het vak zou komen ging ik het toch maar proberen en toen ik zei dat ik Nederlands was het opeens wel mogelijk (?) .. goed dat ik het probeerde! Nu zit ik dus in het vak, echt heel fijn. De leraar ging alle namen leren (van ong. 60 mensen in de klas!) en zijn klas is heel interactief, discussies en groepwerk dus dat lijkt me heel leuk. Mijn derde vak viel een beetje tegen: ik had het idee dat ik al zo veel meer wist dan de rest van de klas en de leraar vertelde alles echt heel simplistisch en daarom soms zelfs fout naar mijn mening. Ook vroeg ze wie ooit gehoord had van een van de meest bekende en beste sociologen van de afgelopen eeuw en dat waren zeg 5 mensen van de 80.. lol.. zijn dit serieus mensen in hun laatste jaar? Beetje deprimerend :p.. maar wat we moeten lezen is wel interessant en heb ik nog nooit gelezen... Maar later ben ik er waarschijnlijk blij mee dat dit vak wat makkelijker is, want ik neem 4 vakken (terwijl de meeste mensen hier er 3 nemen) en mijn 4e vak is een mastervak (een vak van een hogere studie: wat ik hierna ga doen) en volgens mij echt super moeilijk.. haha..het heet Kritische theorie en het lijkt me echt super interessant. Het is een soort filosofisch, heel vage en diepe sociologie over hoe ons zelfbeeld, onze normen en waarden en hoe we denken over de wereld wordt gevormd en er zitten maar 14 mensen in en we moeten boeken lezen van Sigmund Freud, Nietzsche en Kant. Dit wordt echt een uitdaging dus daar heb ik echt veel zin in :D. Daarnaast heb ik het toch al druk genoeg in zijn algemeenheid :p.
Mijn eerste indruk van de lessen is dat ze wel anders zijn dan ik gewend ben: veel grotere klassen (ongeveer 60 tot 80) en veel mensen kijken nogal verveeld. Toch heb ik al met best veel mensen gepraat in mijn lessen en die waren wel erg aardig en enthousiast.. misschien heeft dat iets te maken dat ik bijna vooraan zat bij al mijn lessen.. haha.. zeker bij 1 vak was ik daar heel blij mee want de lerares was Indiaanse en niet bijzonder verstaanbaar. Ik weet nog niet hoe moelijk het gaat worden: mijn semester duurt nu natuurlijk maar 10 weken in plaats van 15 weken, dus ik heb het idee dat veel meer in veel minder tijd moet gebeuren.

Dit weekend ga ik op hiking trip naar Yosemite Park en dat wordt echt super tof! We gaan met een busje met een groep van 8 mensen + 2 studentenbegeleiders en maken 2 dagtochten en kamperen in het park. Volgens mij is het echt super mooi en het is sowieso tof om te gaan hiken: ik heb al sportschoenen gekocht. Ook ben ik bij de debatclub gegaan hier en dat was echt heel grappig: Amerikanen hebben nogal een andere debatstijl (veel sneller, minder inhoud en meer op techniek / regeltjes winnen), maar daarnaast zijn er een paar mensen ook heel enthousiast over de Britse stijl (die ik gewend ben), dus we zullen wel zien :).
Ook ben ik al naar 2 meetings van het huis geweest (zeg maar het algemene huis voor alle 30 bewoners) en dat was wel interessant en gezellig. Veel vage - maar interessante - mensen en ook een aantal echt leuke en open mensen. Klinkt allemaal erg vaag inderdaad, maar het is moeilijk om daar nu al een mening over te geven :). Het eten was in ieder geval erg lekker beide keren :) (pizza en vegatarische tofu chinees)

Groetjes,
Sharon

  • 28 September 2010 - 12:09

    Anja:

    Heey Sharon!
    Ja die bureaucratie hier is echt een uitdaging haha. Ik houd jouw site met foto's ook bij; wat ik in 3 maanden heb bezocht heb jij nu al grotendeels bezocht haha. Dat heb je toch iets beter geregeld daar! Je verhaal van die lessen herken ik ook! Ik had er ook 4, maak je borst maar nat, het is veeeeeel werk, maar wel leuk! En ik heb ook regelmatig in de les gezeten van: dat klopt niet wat u aan het vertellen bent, heel frustrerend! Krijg jij ook punten voor participatie? Bij ons telde dat voor 10 tot 20 procent mee. Al zal dat voor jou geen probleem zijn ;)
    Have fun daar!
    Groetjes Anja

  • 30 September 2010 - 11:10

    Marco:

    Hallo Sharon, hier een berichtje vanuit Amsterdam, waar ik me ook met onderwijs bezig houdt (niet inhoudelijk, maar wel met het beleid). Na een maand werken moet ik bekennen dat het werk me veel beter bevalt dan ik had verwacht, dus voorlopig blijf ik nog een tijdje naar Amsterdam op en neer reizen.
    Interessant dat je gewoon zo in dat vak mocht omdat je Nederlands was :) Al kunnen verzekeringen mij vrij weinig interesseren, het is wel interessant dat er inderdaad in de VS zo veel onverzekerde mensen zijn (actueel: hier gaat de zorgverzekering weer flink omhoog (minstens 10 E in de maand), want ze hebben de afgelopen jaren een verkeerde berekening gemaakt). Het vak Kritische Theorie heb ik gelukkig niet in mijn master hoeven volgen, alleen al van die namen gaat het me duizelen :) Ondertussen heb je vast het hiken overleefd, leek het op hetgene dat we op het Oelbert hebben gedaan ;)?

    Veel plezier daar nog en geniet vooral van het weer (hier is het weer regenachtig vandaag).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Actief sinds 07 Juni 2008
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 41744

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 08 September 2013

Princeton Graduate avontuur

19 Augustus 2011 - 01 Juni 2013

Sharon in the Big Apple

14 Juni 2011 - 24 Juli 2011

Indonesie rondreis

04 September 2010 - 18 December 2010

California dreamin'

04 Juli 2008 - 25 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: