Het berenbos, meer hikingt(r)ips en wijnproeven - Reisverslag uit Davis, Verenigde Staten van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu Het berenbos, meer hikingt(r)ips en wijnproeven - Reisverslag uit Davis, Verenigde Staten van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu

Het berenbos, meer hikingt(r)ips en wijnproeven

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sharon

04 Oktober 2010 | Verenigde Staten, Davis

Hallo allemaal,
Zelfs mijn spellingscontrole is in de war door deze ongewone switch naar het Nederlands: laat staan ikzelf. Ik betrap mezelf er op steeds meer in het Engels te gaan denken, wat niet erg bevorderlijk is voor mijn Nederlands. Afgelopen weekend bijvoorbeeld, was ik een dag met een groep internationale mensen op stap, waaronder een andere Nederlandse jongen die ik nog niet kende. Pas aan het eind van de dag, toen we samen terug fietsen wisselden we de eerste woorden in het Nederlands. Echt super raar als je iemand alleen ‘in het Engels’ kent en dat die vervolgens in een Brabants accent begint te praten. Hoe iemand spreekt geeft je wel degelijk een indruk van hoe een persoon is en als dat vervolgens verandert voelt dat heel vreemd.
Tegelijkertijd ‘spreken’ wat internationale mensen hier Engels - Nederlands, door middel van drie simpele regels. 1. Leer de minimale basis aan Nederlandse woorden (‘hij is’, ‘mag ik’, dankjewel, alsjeblieft). 2. Spreek Engelse woorden op een Nederlandse manier uit (met veel g, rrr, en Nederlandse klinkers). 3. Als dat niet het gewenste effect heeft, neem een willekeurig Engels woord, zet er ‘het’ voor en ‘tje’ achter, als in: het squirrel-tje (squirrel = eekhoorn). Dergelijke regels zijn er eigenlijk voor elke taal (Frans, Italiaans, Japans … ) en het klinkt best overtuigend. Italiaans spreek je bijvoorbeeld door een –o achter elk Engels woord te zetten en heel veel handgebaren te maken. Een vriend – Abhi – had een Nederlandse huisgenoot voor een jaar en op die manier kan hij echt super veel zeggen. Ik ben bezig met Engels – Japans en kan als tot 999 tellen in het Japans, een hamburger en cola bestellen, ik kan zeggen ‘mite.. tori da’ (kijk.. een vogel) en ‘nande?!’ (waarom?). Als jullie je afvragen waarom we ons bezig houden met zulke hobby’s moet ik toegeven dat het iets te doen kan hebben met de lange afstanden in Californie :) alhoewel het ook gewoon erg leuk is: Yayoi was erg verbaasd en onder de indruk toen ik en Abhi plotseling Japans tegen haar begonnen te praten (na een les van een Japans meisje op een feestje de avond daarvoor).
De eerste cursus vond plaats tijdens mijn trip naar Yosemite Park vorig weekend. We gingen met ongeveer 12 mensen en het was een georganiseerde trip van Outdoor Adventures, een studenten organisatie op campus. We gingen met twee busjes en kampeerden voor een nacht op een camping in Yosemite Park zelf, met als eerste advies alle etenswaren, etensresten of alle dingen die anders zins ergens naar ruiken (zoals tandpasta) in de beren-locker bij de campingplek. Toen ik braaf mijn boterhammen met pindakaas in de toen nog open beren-locker legde bleek het gevaar echter ook van een heel andere hoek te kunnen komen: nog geen minuut later hupte een eekhoorn rustig naar de locker – 2 meter van waar we zaten – om daar kalm aan mijn lunch te beginnen. Na een heldhaftige reddingsactie van een groepsgenoot bleef de schade beperkt, maar we waren gewaarschuwd ;). Yosemite park was echt super mooi – zie foto’s – en indrukwekkend: het is moeilijk om de grootte en indrukwekkendheid vast te leggen op foto’s. De bossen strijken zich uit tot waar je maar kan kijken, overal groene dennen op alle heuvels en bergen terwijl je dagenlang in het park zou kunnen rondlopen zonder ook maar iets van menselijk leven tegen te komen. Daarnaast heb ik enkele sequoia bomen gezien die echt ongelofelijk groot waren: zelfs te midden van Yosemite’s bossen met super hoge dennen sprongen zij er onmiddellijk uit als onvoorstelbaar groot en dik voor bomen en het is je moeilijk voor te stellen hoe haast onnatuurlijk ze er uit zouden zien zonder dit al indrukwekkende landschap. Ook het zwemmen in het ijskoude water (glijden van een natuurlijke rotsglijbaan om niet meer te kunnen remmen en met een grote plons helemaal kopje onder te gaan in een ijskoud bergmeertje), hamburgers en marshmallows maken op een kampvuur en slapen direct onder de sterren waren super ervaringen en samen met de leuke groep was het echt een perfect weekend.
Met een aantal mensen van diezelfde groep en wat andere mensen ben ik zaterdag naar Lake Tahoe gegaan om te hiken. Ditmaal niet georganiseerd maar gewoon omdat we het leuk vonden en het redelijk dicht bij is en makkelijk want een aantal mensen hadden zelf een auto. Een Britse vriend had blijkbaar een Porsche wat ik erg grappig vond omdat Abhi het eerst vertelde en toen dacht ik dat het een grapje was, maar het past wel erg bij zijn Britse identiteit (lees: het accent, ‘tea-time’ en Britse humor). De trip naar Lake Tahoe was buitengewoon gezellig en Tim – Nederlandse jongen – zat ook bij ons in de auto dus dat was wel grappig (het weekend daarvoor was ik continue geplaagd dat Nederland geen bergen had en ik waarschijnlijk in de Dongen Times zou komen omdat ik bergen had gezien en beklommen, daarnaast was het een gegarandeerd succesnummer om verkeersborden op zijn ‘Nederlands’ uit te spreken, bijv. ‘please reduce speed’). Nu had ik in ieder geval een medestander die deelde in mijn ‘dutchness’ (nederlandsheid). Lake Tahoe was erg mooi en in de winter kun je er blijkbaar ook heel goed skiën (er zijn skipistes in november/december op slechts 1,5 uur rijden van Davis!), dus het zou tof zijn om dat een keer te doen over een paar maanden.
Gisteren, ten slotte, ben ik naar Napa Valley geweest om wijn te proeven. Ik was nogal sceptisch over dat wijnproeven (ik ben immers ‘minderjarig’) maar we zijn nergens gevraagd voor ID, wat nogal bijzonder is voor Amerika. Ook hebben we een toer gedaan over de Mondavi wijngaard (heel beroemd en succesvol) en dat was echt heel tof. De toergids kon zo voor Disneyland of de Efteling gaan werken, hij kon echt heel goed vertellen. We gingen eerst door de wijngaard en konden druiven proeven en toen we voor de – zware – deuren stonden van de wijnmakerij zei hij dramatisch ‘en nu begint het Willie-Wonka gedeelte’. Ik vond het echt heel interessant en aan het eind gingen we 3 wijnen proeven (waaronder een fles van $ 80,- … mijn favoriet natuurlijk :p) en kregen we allemaal nog een glas dessertwijn als afsluiter van de toer. Napa Valley is ook erg mooi (beetje Frans landschap) en maar 1,5 uur van Davis. Drukke weekenden dus! Vandaag heb ik dan ook gereserveerd als mijn ‘studiedag’. Inmiddels is het ‘slechts’ 25 graden omdat het zaterdag geregend heeft in de vallei (niet in Davis natuurlijk). Wel zo prima, want afgelopen week was er een hittegolf (ik wist niet eens dat dat kan in Oktober) en toen was het soms wel 36 graden.

Groetjes,
Sharon

  • 04 Oktober 2010 - 20:21

    Petra:

    hoi Sharon,

    we blijven ook wel trots op ONS BRABANTS toch?
    Ik geloof dat ik dat ik dit keer er wel erg snel bij ben,ik weet niet hoe laat het bij jullie nu is? maar hier is het 22.19 uur en een keer heerlijk wat tempratuur betreft dan.Ik vind dat jij maar boeken moet gaan schrijven met al die super avonturen.
    voor nu welterusten,groetjes en HOUDOE :-)

  • 09 Oktober 2010 - 20:49

    Johanna:

    Hallo Sharon

    Wat kun jij toch lekker vertellen ik vind het altijd jammer,dat je verhaal er weer opstaat het verveelt nooit.
    Nu het weer was vandaag hier ook goed een klein nazomertje.Verder is het bij mij rustig geen byzonderheden.
    Je hebt ook hele mooie foto,s erop staan.
    Dus je wilt ook nog gaan skiën voordat je terug komt hopelijk lukt het je nog.
    Dus je mocht niet zo veel wijn proeven was jammer voor jullie toch?
    Nu weet ik even niets meer dus tot de volgende keer.
    Groetjes dikke kus Johanna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Actief sinds 07 Juni 2008
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 41741

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 08 September 2013

Princeton Graduate avontuur

19 Augustus 2011 - 01 Juni 2013

Sharon in the Big Apple

14 Juni 2011 - 24 Juli 2011

Indonesie rondreis

04 September 2010 - 18 December 2010

California dreamin'

04 Juli 2008 - 25 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: