Beijing en Xian - Reisverslag uit Peking, China van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu Beijing en Xian - Reisverslag uit Peking, China van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu

Beijing en Xian

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sharon

09 Juli 2008 | China, Peking

Hoi iedereen,
op zoek naar een internetcaf'e dat ik niet kon vinden besloot ik het aan een jongen te vragen die in een soort van winkeltje aan het computeren was. Hij sprak echter geen woord engels, maar toen ik naar de computer wees en daarna naar mij, mocht is zomaar op zijn computer internetten, tenminste, nadat wij samen op de foto verenigd waren (toch best bijzonder blijkbaar, een westerling?) Deze ervaring hebben we eigenlijk al vaker gehad, zelfs in de grote stad beijing: vooral de blonde leden van onze groep zijn al heel vaak op de foto geweest met chinezen, waarschijnlijk van het platteland, die zoiets nog nooit gezien hadden. Met dergelijke ervaringen word je er toch weer aan herrinert hoe traditioneel China eigenlijk nog is, ondanks de moderne gebouwen en de westerse spullen. Tot nu toe is de reis voorspoedig verlopen en ik heb al ontzettend veel dingen gezien: en er komt alleen nog maar zo veel! Ik vond zelf het zomerpaleis echt een hoogtepunt, de lamatempel en de chinese muur natuurlijk. Maar buiten dat is het gewoon de hele ervaring om in een vreemd land te zijn. De mensen zijn hier heel aardig en proberen te helpen wat ze kunnen, ook al kunnen ze meestal geen woord engels. Het eten is echt heel lekker en met stokjes eten gaat eigenlijk best goed (vind ik zelf dan, de Chinezen vinden waarschijnlijk dat wij maar wat aan het klunzen zijn). Alles is heel goedkoop hier; het grootste biljet is dan ook 100 yuan, oftewel 10 euro. Ook kennen ze hier veel gekke gebruiken. Kinderen dragen hier bijvoorbeeld geen luiers, maar hebben gewoon een gat in hun broek bij hun kont zitten, zodat ze hun behoefte kunnen doen waar ze maar willen. Op deze manier worden ze wel extra snel zindelijk (tja.. je moet er wat voor over hebben). De straten zijn heel schoon: want de overheid creeert voor iedereen die geen baan heeft, gewoon een baan. Op deze manier kan het ook voorkomen dat je in een restaurant bediend wordt door wel 10 verschillende mensen (die overigens geen van alle engels kunnen). De enigen die engels kunnen zijn jonge kinderen em een beperkt aantal mensen in het hotel. Slechts 1 keer hebben we een chinees een woordje nederlands horen spreken. Vandaag, in de moslimwijk van Xian, begroette de kaartjescontroleur van de moskee ons met ' goedenmiddag' (hij had een broer in Amsterdam wonen). Vanacht ben ik met de nachttrein hier in Xi'an aangekomen. Wonder boven wonder heb ik prima geslapen (alleen een beetje last van rugpijn, omdat de hardsleepers inderdaad ook echt hardsleepers waren). Pas in deze stad valt het op hoezeer Beijing gepimped is voor de olympische spelen: daar kregen mensen in de hutong (arme wijken) zelfs gratis verf van de overheid om de buitenkant van hun huizen wat bij te schilderen.

De groep is heel leuk. Vooral met een meisje dat Bouwkunde studeert (Rianne), dat hier samen met haar moeder is, kan ik goed opschieten. We hebben samen dan vaak ook al een taxi gedeeld (we zijn samen op stap geweest). De duurste taxirit tot nu toe was E 3,80 (en die rit duurde een half uur, dus dat is een prima vervoersmiddel!).

Ik stop nu weer met typen. Ik hoop dat ik later nog wat kan schrijven, maar internet gaat zo makkelijk allemaal nog niet (ook omdat we zo'n druk programma hebben).

Liefs,
Sharon

  • 09 Juli 2008 - 14:30

    Petra ,en Brabjes:

    Wauw Sharon ik zou nu best even willen ruilen met jou maar jij hebt het verdiend na al dat studeren dus geniet ervan en zo te horen doe je dat ook.tot horens en ps je schrijft leuk.
    HOUDOE!!!!!

  • 09 Juli 2008 - 17:06

    Annemiek:

    Hallo Sharon,

    Wat leuk om te lezen dat je een goede tijd hebt in China. Zoveel indrukken! Bijzonder om in een land te zijn wat zo anders is en waar jij in hun ogen zo van een andere wereld komt. Gek is het ook dat in augustus daar de olympische spelen beginnen. Als jij weer terug bent weet je heel goed hoe het daar uitziet voorbij de stadions.

    Ik wens je nog veel mooie dagen, indrukken en gezelligheid.

    Groeten, vast ook van Wannes en Adrie,

    Annemiek

  • 09 Juli 2008 - 17:46

    Wannes:

    Shaaalief!

    Wauw. Als ik dit lees word ik nog jaloerser en heb ik nog meer zin om je weer terug te zien. Want vertellen zul & moet je, nadat je terug bent. (A)
    Want hoe aanlokkelijk klinkt dit wel niet? Hoe geweldig moet je het wel niet hebben?

    Ik mis je wel een beetje hoor, maar elke keer troost ik me met de gedachte dat mijn lieve vriendinnetje een gigantische "wereld"reis maakt en geweldige indrukken opdoet.

    Laat je snel weer wat van je horen?

    veel liefs,

    Wannes

  • 09 Juli 2008 - 21:40

    Mam:

    Hai Sharon ,

    Ik heb intussen je bericht al 3x gelezen en 2x uitgeprint voor tante maria en oma en
    je schrijft echt leuk, valt me nu echt op, terwijl het best lastig was denk ik om in het te kleine winkeltje mt een vreemd toetsenbord en een chinese jongen naast je die je niet verstaat, je verhaal te doen :-)
    Ik denk zo te lezen dat dit niet je laatste verre reis zal zijn :-)
    je hebt het echt naar je zin en je klinkt als de vertrouwde sharon die zich niet gek laat maken en haar eigen boontjes dopt .
    We missen je wel , maar op tijd een smsje en zo'n bericht als dit maakt veel goed !
    Gelukkig gaan we zelf vrijdag ook op vakantie en we gaan er zeker ook van genieten !
    jij red het wel in het verre China zo te horen !

    Dikke kus van mam

    en ook van pap en Jamie natuurlijk !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 Augustus 2008

Ilulissiat en het vertrek uit Groenland

17 Augustus 2008

Kangerlussuaq - vervolg

10 Augustus 2008

Groenland

27 Juli 2008

Kunming, Yangshuo, Canton en thuiskomst

18 Juli 2008

Jade snow mountain en Dali
Sharon

Actief sinds 07 Juni 2008
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 41756

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 08 September 2013

Princeton Graduate avontuur

19 Augustus 2011 - 01 Juni 2013

Sharon in the Big Apple

14 Juni 2011 - 24 Juli 2011

Indonesie rondreis

04 September 2010 - 18 December 2010

California dreamin'

04 Juli 2008 - 25 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: