Groenland - Reisverslag uit Kangerlussuaq, Groenland van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu Groenland - Reisverslag uit Kangerlussuaq, Groenland van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu

Groenland

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sharon

10 Augustus 2008 | Groenland, Kangerlussuaq

Hoi iedereen,
hierbij groetjes, inmiddels al vanuit Groenland, Kangerlussuaq, binnenplaats Youth Hostel, old camp. Buiten inderdaad, hoewel we wonder boven wonder draadloos internet kunnen ontvangen, moeten hiervoor wel buiten in de kou gaan zitten: je moet er wat voor over hebben. Voordeel is wel dat je dan een van de prachtigste uitzichten hebt en af en toe hoor je het gehuil van sledehonden vanuit de verte. Het vliegveld is op loopafstand, maar geluidsoverlast zul je daar niet van hebben: Greenland Air bezit maar 1 vliegtuig voor intercontinentale vluchten en een stuk of 4 propellervliegtuigjes. Van het vliegveld moet je je ook niet al te veel voorstellen, verdwalen zul je er in ieder geval niet. De grote stad Kangerlussuaq kent het grootste wegennet van Groenland, maar liefst 70 km lang. Wat ik er dan wel moet bijvertellen is dat ongeveer de helft van dat wegennet bestaat uit de weg naar de ijskap (lees: grint), ooit aangelegd door Volkswagen, omdat zij hun wagens ook onder extreme omstandigheden wilden testen. Anders dan naar de ijskap kun je met deze weg ook niet (een afslag zul je niet missen). Groenland is simpelweg daadwerkelijk het einde van de wereld, maar het landschap is gewoon fantastisch, prachtig, adembenemend. Diepblauwe meren, temidden van rotsige groene bergen. In twee dagen hebben we al een poolvos, een moskusos en een rendier gezien (weliswaar van ver weg, maar toch). Ook heb ik al muskusos gegeten (niet fantastisch, wel te eten). Bij het kamp liggen overigens wel 20 hoofden van muskosossen, in verschillende stadia van vertering. Kangerlussuaq heeft overigens 700 inwoners, maar je zou dat niet zeggen (700 lijkt nog veel voor die 10 huisjes). Vroeger was op deze plek een Amerikaanse legerbasis gevestigd, maar het enige wat de Amerikanen hebben achtergelaten is een golfbaan (nouja, op een lege vlakte hebben ze wat gaten in de grond geboord en daar vlaggetjes in geplant) en een wrak van een vliegtuig (de piloot is eruit gesprongen en heeft het vliegtuig laten neerstorten toen bleek dat er ijs op de landingsbaan lag en hij dus niet kon landen).

Zo zijn er nog veel meer verhalen en anekdotes te vertellen, maar het komt er allemaal op neer dat het hier prachtig is, zo veel te zien, grappige inlandse gebruiken maar bovenal toch best koud als je niet loopt (wat we overigens wel veel doen hoor, lopen ;)), vooral op de ijskap was het 'freezing cold' (klinkt logisch). Toch lopen we soms ook gewoon met t-shirts met korte mouwen en zolang de zon schijnt is het wel lekker (en die schijnt 18 uur per dag).

Heel veel groetjes uit het koude Noorden,

Sharon

(ik ga nu schoenen aandoen, want slippers dragen buiten was toch wel wat optimistisch)

• 11 Augustus 2008 - 08:47

Mam :

hé Sharon !
    Wat leuk dat je ook vanuit het verre Groenland een berichtje kan sturen ! Best koud zeg je, dus toch maar goed dat je die pyamabroek hebt meegenomen ;-). Zo te horen is het daar ook weer fantastisch en heb je weer veel verhalen als je thuiskomt . we zullen weer een aantal fotosessies inlassen, want dat is wel gezellig !
    Hier is alles ok, pap en Jamie zijn aan het werk, ja je leest het goed, Jamie krijgt de vuurdoop deze week ;-)bij pap .
    Ik zit nu op kantoor en ga vanmiddag naar oma cornelissen want die is jarig vandaag .
    Ik zal ze vast de groetjes doen , heel veel plezier nog en
    keep it warm !

dikke kus Mam

• 11 Augustus 2008 - 09:31

Johanna:

Hoi Sharon
    Wat is het toch fijn dat je zo contact kan houden.
    Ik hoor weer wel dat je het goed naar je zin hebt.
    Ben benieuwd naar de foto,s want landschappen daar houd ik wel van.
    Ben gisteren bij Bart geweest verjaardag gevierd van Fleur en Willem was gezellig.
    Genieten maar vind het fantasties voor je,en de volgende keer dikke sokken en schoenen aan doen hoor,(je moet maar denken aldoende leert men.)
    Dikke kus en Groetjes johanna

• 11 Augustus 2008 - 10:22

Sylvia:

heej!

Leuk zeg, dat je zelfs vanuit Groenland nog op internet kan!
    Zo te lezen vermaak je je daar goed, nog veel plzier en laat maar weten wanneer de foto's klaar zijn :p

Groetjes

• 11 Augustus 2008 - 22:06

Jan:

Nou Sharon dat belooft weer een geweldig mooi verslag te worden van alles wat je daar ziet en aan kennis op doet (allemaal in zulke korte tijd ) ik vind het erg knap van je en dan die mooie verslagen erbij. Ik kan niemand bedenken die z'n leerzame vakantie heeft gehad als jij dit jaar. Geniet er maar van en we kijken weer uit naar je volgende leuke verslag.

Groetjes en veel plezier Jan

• 12 Augustus 2008 - 17:03

Peter:

Hoi Sharon,

Grappig te lezen dat je de drukte, warmte en chaos in China nu afwisselt met het tegenovergestelde. Je wist het al wel, maar nu ervaar je het ook daadwerkelijk.

Ben benieuwd welke plekje deze ervaring gaat krijgen.
    Waarschijnlijk zijn er tussen China en Groenland stiekem heel veel overeenkomsten.

Even opgezocht wat een "muskusos" is. Lijkt wel een kruising tussen een geit en een koe. Apart beest en smaakt dus ook heel apart.

In ieder geval leuk dat je je weblog weer vult. Het geeft ons een klein stukje Groenland-gevoel. (Op de achtergrond staat China op (Olympische Spelen).)

Heeeeeeeel veeeeeeeeel plezier en het voorstel van jullie ma om een fotosessie in te lassen vinden we ontzettend leuk.

Groetjes
    Maartje, Janneke, Linda en Peter

• 12 Augustus 2008 - 20:53

Cor & Marion Nollen:

Hoi Sharon,

Jaaaa, dat is even wat anders dan ons warme China. Hier heeft het de halve dag geplenst, dus blijf maar lekker daar in Groenland. We genieten met je mee (we blijven op deze manier op vakantie gaan)en zoals al gezegd: we kijken uit naar de foto's.

Groetjes,
    Cor en Marion

• 14 Augustus 2008 - 10:32

Petra Brabjes:

SUPER sharon wat vielt de tijd als het leuk is,toch.Ik denk dat jij later niets anders meer zal willen dan reizen over de hele wereld en daar dan mooie verhalen over schrijven.Het gaat je goed en hoop je over een tijdje weer gewoon in Dongen te zien als je daar nog tijd voor kunt vinden voordat je naar Utrecht vertrekt,GROETJES van ons en veel plezier :-) houdoe!!!!!