Eerste update vanuit Princeton - Reisverslag uit Princeton, Verenigde Staten van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu Eerste update vanuit Princeton - Reisverslag uit Princeton, Verenigde Staten van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu

Eerste update vanuit Princeton

Blijf op de hoogte en volg Sharon

08 September 2013 | Verenigde Staten, Princeton

Hoi iedereen,
mijn zomervakantie loopt al bijna weer ten einde en ik probeer nog van mijn laatste vrije dagen te genieten voordat woensdag mijn semester start. Afgelopen dinsdag heb ik een bestelwagentje gehuurd en ben ik samen met twee vrienden en heel mijn New Yorkse hebben en houden naar Princeton gereden. Vanuit Brooklyn en Staten Island reden we zo typisch suburban Amerika binnen in New Jersey, met overal Amerikaanse vlaggen en eindeloze Malls en winkels aan de snelweg. De plaats Princeton zelf stelt dan ook niet zo veel voor (met misschien 3 winkelstraten in het centrum), en wordt gedomineerd door de grote klassieke campus van de universiteit.

Ik ben ingetrokken in het ‘Graduate College,’ wat op ongeveer 5 min loopafstand van de campus ligt. Het college is gebouwd aan het begin van de 20e eeuw in ‘neo-gothische’ stijl en ligt op een heuvel omringt door bossen, een aantal straten met upper class huizen (het Gooi lijkt er bescheiden bij) en een al net zo upper class golfbaan. Op het college wonen ongeveer 400 PhD studenten. Het college heeft onder andere een kasteeltoren en een klassieke eetzaal met een hoog ‘Harry Potter’ gehalte, waar dagelijks ontbijt en avondeten geserveerd zal worden. Daarnaast is er een gedeelde keuken, woonkamer, TV kamer en terras nog geen minuut van mijn kamer in een aangelegen gebouw. Tot dusver is dit een goede plek gebleken om nieuwe en oude 'bekenden' te ontmoeten en bij te praten. Belangrijker misschien nog is de ‘D-bar’ in de kelder van het hoofdgebouw. Ik ben er al twee avonden geweest en het schijnt de hang-out voor graduate studenten te zijn, met goedkoop bier en wekelijkse evenementen en feesten (ik heb al meegedaan aan Trivia met een groepje - al had de helft van de vragen betrekking op 90’s Amerikaanse cultuur / TV-shows / sport dus had ik meestal geen idee).

Het duurde wel een aantal dagen, maar inmiddels ben ik al redelijk gesetteld in mijn kamer. Vandaag heb ik ook nog een koelkast gekocht voor op mijn kamer en ben ik de ongeveer 5 km naar de ‘Whole Foods,’ een grote supermarkt, gefietst via een wandel- en fietspad langs een riviertje in de bossen. De Trader Joe’s lag helaas in een ‘Shopping-mall’ aan de andere kant van de snelweg, dus het is onmogelijk om daar op de fiets naartoe te gaan. Elk uur schijnen er ook bussen te gaan naar deze Malls aan de snelweg (15 min met de bus), maar het is wel erg wennen en onhandig vergeleken met New York (of Dongen). Gelukkig zijn er ook genoeg cafetaria en kleine supermarkten in Princeton zelf, en heb ik straks een Dining Plan voor ontbijt en avondeten of lunch, dus hoef ik niet na te denken over de logistiek van boodschappen doen.

Verder heb ik een positieve indruk van de studenten hier. Via het Graduate College waar ik woon, de orientatie-dagen voor internationale studenten en het sociologie-departement heb ik al heel veel nieuwe mensen ontmoet. Omdat Princeton zo klein is, kom ik ook overal al dezelfde mensen tegen. Zelfs op mijn tweede dag hier kwam ik al bekenden tegen aan de andere kant van de campus! Mijn medestudenten zijn heel aardig, over het algemeen net zo verrast om zichzelf op Prineton te vinden als ik ben en allemaal gepassioneerd over hun specifieke onderzoeksveld: ze doen onderzoek in echt alles van ‘Fourier-transformaties’ en ‘dark matter’ tot 12e eeuwse muziek-theorie, de observatie van olifanten in Afrika en de wiskunde van groepsgedrag. Ook de Sociologie studenten lijken me erg gezellig en aardig: toen ik vrijdag mijn office in ging richten (we zitten met 6 studenten in een kamer) leek het office en de gang soms meer op een cafe (met gratis nespresso vanuit het departement) dan werkplek. De secretaris van het Sociologie-departement liet me wel al meteen weten dat ik 24/7 toegang tot mijn office zou hebben: ik weet niet of dat nu zo'n goed voorteken is. Afgelopen zaterdag hebben we al met de eerstejaars van sociologie gebarbecued en dat was een groot succes.

Al met al heel veel nieuwe indrukken dus. Ik ben erg benieuwd naar de werkdruk en mijn alledaagse routine als woensdag de lessen beginnen. Ik heb een vol rooster, met drie verplichte vakken en daarnaast ben ik de ‘Preceptor’ (ik leid twee discussie-sessies per week) voor het introductievak in Sociologie voor bachelor studenten. Daarnaast heb ik voor volgende week ook alweer mijn tweede meeting met mijn supervisor gepland, wat ik ook erg spannend vind: ik ben erg benieuwd naar onze samenwerking en zijn begeleiding.

Ik houd jullie op de hoogte.
Liefs,

Sharon

  • 09 September 2013 - 13:23

    Johanna:

    Hallo Sharon

    Wat is het weer een leuk verslag.
    Zo te zien heb je een mooie kamer',
    maar wat is het toch een groot gebouw.
    Lijkt wel een kasteel maar wel mooi van buiten.
    Ik wens je veel leer plezier en geniet er ook van.
    Je indrukken zijn goed zeg je dan komt de rest ook wel.
    Heel veel groeten

    Liefs Johanna

  • 09 September 2013 - 22:18

    Linda:

    Hey Sharon,

    Leuk om een kijkje te nemen in jou nieuwe leven in Princeton.
    Het ziet er allemaal leuk uit, en je hebt inderdaad een mooie kamer!
    Ik ben ook gerustgesteld dat ze ook een cafettaria hebben. Ik was al even bang... ( ha ha)
    Geniet ervan en ben benieuwd naar je verhalen!

    Veel plezier.
    groetjes tante Linda


  • 11 September 2013 - 10:41

    Lena Treur:

    Hallo Sharon, ook voor jouw weer een spannende tijd, je zit inderdaad in een
    prachtig gebouw, gisteren hoorde ik het van je moeder, verder heel veel succes en geniet er van. Groetjes Lena Treur.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Actief sinds 07 Juni 2008
Verslag gelezen: 651
Totaal aantal bezoekers 41719

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 08 September 2013

Princeton Graduate avontuur

19 Augustus 2011 - 01 Juni 2013

Sharon in the Big Apple

14 Juni 2011 - 24 Juli 2011

Indonesie rondreis

04 September 2010 - 18 December 2010

California dreamin'

04 Juli 2008 - 25 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: