Oranje boven in Princeton - Reisverslag uit Princeton, Verenigde Staten van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu Oranje boven in Princeton - Reisverslag uit Princeton, Verenigde Staten van Sharon Cornelissen - WaarBenJij.nu

Oranje boven in Princeton

Door: Sharon

Blijf op de hoogte en volg Sharon

17 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Princeton

Hoi iedereen,
dankjewel voor jullie berichtjes. Princeton, al mijn vakken, lesgeven, meetings met mijn professors en sociale activiteiten (in die volgorde inderdaad) hebben me echt opgeslokt de afgelopen weken. Hoewel ik niet langer verdwaal op campus (alleen nog in de gigantische bibliotheek, die zelfs 2 verdiepingen onder de grond telt) kan ik me nauwelijks voorstellen dat het al meer dan een maand geleden is sinds ik ben verhuisd naar mijn kamer hier.

Ik heb mijn eerste statistiek examen al achter de rug en heb volgende week nog 2 examens, waaronder een tweede statistiek examen! Hoewel we geen officiële cijfers meer krijgen (alleen maar Pass/ Fail, gehaald of gezakt), zijn mijn vakken wel meer werk dan op de New School - gelukkig scheelt het me veel tijd dat ik dit semester geen onderzoek doe.

Ik ben erg onder de indruk van mijn medestudenten in sociologie. Iedereen is superslim en we gaan dan ook op hoge snelheid door alle lesstof heen en lezen soms de meest obscure theoretische en methodologische teksten. Zo moesten we voor een week bijvoorbeeld 100 pagina’s 18e eeuwse filosofie lezen (Hegel: mijn filosofiedocenten maakten altijd grapjes over hoe obscuur hij wel niet schrijft en in Utrecht had ik hem dan ook nog nooit gelezen), overigens gewoon bovenop de 200 pagina’s van een 19e eeuwse sociologie tekst voor dat vak. Al mijn medestudenten komen van uiteenlopende achtergronden (nationaliteiten, opleidingen - sommige hebben een achtergrond in wiskunde of economie bijvoorbeeld -, en werkervaring). We staan nu ook allemaal vermeld op de website: http://www.princeton.edu/sociology/graduate-program/graduate-students/ (ik ben erg trots natuurlijk om hier tussen te mogen staan!).

Naast 3 verplichte vakken (klassieke theorie, onderzoeksmethodes en statistiek) geef ik ook les 2 uur per week aan Bachelor studenten in Introductie tot de Sociologie. Deze Bachelor studenten krijgen eerst les van een professor in een grote zaal met 200 studenten, en ik leid daarna de discussie en geef meer uitleg aan 2 groepen van ongeveer 15 studenten elke week. Dit is de eerste keer dat ik les geef voor een klas en ik ben erg enthousiast! Elke week is het weer een uitdaging om iets creatiefs te verzinnen met het lesmateriaal en goede leidende discussievragen te stellen. Naast onderzoek, is lesgeven zeker iets wat ik in de toekomst zou willen doen, dus ik ben erg blij dat ik de kans had dit al in mijn eerste semester van mijn PhD uit te proberen!

Het leven in Princeton meer algemeen bevalt me ook goed. Het heeft echt een campus cultuur. Veel studenten dragen sweaters, T-shirts of een joggingbroek met de naam “Princeton” prominent erop afgebeeld. Vandaag dacht ik even een jongen te zien met een “Harvard” sweater, maar in plaats daarvan stond er op de sweater: “Harvard Sucks”.. haha... Echt overal op campus zie je standbeelden van tijgers (de mascotte), knal-oranje (de schoolkleur) en het Princeton logo: van vlaggen en glas-in-lood ramen, tot Princeton op de flesjes water en servetten.

Ik vind het erg relaxed dat ik elke ochtend eerst ontbijt in de ‘Dining hall’ waar ik woon, en dan op de fiets binnen 5 minuten in het Sociologie gebouw ben, waar ik een heus ‘office’ heb. Van maandag tot en met donderdag 9-5 (plus vrijdag en zondagmiddag) ben ik meestal in het Sociologiegebouw te vinden of in de lokale Princeton ‘coffeeshop’ (meer zoals Brooklyn kan het niet worden in Princeton...). Ik lunch met wat medestudenten (we halen lunch in Princeton of op campus) en ‘s avonds kan ik weer aanschuiven in een van de 6 Dining halls op campus. To keep things fun ben ik bij een koor gegaan, is donderdag al mijn baravond en zaterdagavond hebben we meestal een sociology party of avondje uit. Twee weken geleden ben ik bijvoorbeeld met 2 vrienden van sociologie naar een Italian-American festival geweest. Zie de foto’s. Er was echt weinig Italiaans aan, en er was met name veel gefrituurd eten in allerlei varianten. Zo probeerden wij onder andere gefrituurde Oreo koekjes, gefrituurde mozzarella, cheese-fries (friet met kaassaus) en Eggplant Parmisan sub (gefrituurde plakken aubergine, met kaas op een broodje).

Vorige week ben ik ook naar New York gegaan voor het weekend, wat een goede ‘escape’ was van Princeton (met name in de weekenden kan het hier echt heel ‘mellow’ zijn, met maar weinig te beleven). Het was leuk om al mijn vrienden in New York weer te zien, uit te gaan in een Brooklyn bar en weer even het ‘Manhattan gevoel’ te ervaren. Ik had het gevoel van een dubbel thuiskomen dat weekend: zowel in New York, als toen ik weer terug kwam in Princeton.

Ik hoop jullie snel weer een update te geven!

Veel liefs,
Sharon

  • 21 Oktober 2013 - 21:53

    Jan:

    Hallo Sharon,

    Wat leuk dat het allemaal erg goed gaat met je. En dat je weer lekker gesetteld bent intussen, leuk dat het lesgeven ook goed bevalt je wist niet echt wat je er van moest verwachten maar ik had niet anders verwacht van je dat je dat leuk zou vinden en je er voor 100% voor zou gaan. En super mooi is toch wel dat je bij de Graduate Students van het Princeton staat vermeld dat is toch een hele eer. Nog heel erg veel succes Sharon leuk dat je even tijd hebt gehad om weer een verslag te maken dat we weer op de hoogte zijn van jou studie.

    Groetjes Jan

  • 22 Oktober 2013 - 16:09

    Petra:

    Hoi Sharon,

    wederom druk,druk, druk.
    af en toe denk ik weet je wel wat je allemaal doet, les volgen op een school en in een land waar je U tegen zegt en dan ook nog zelf les geven.
    Meid ...ik val zowat van mijn stoel.
    Jammer dat het zover weg is anders zouden we een keer op bezoek komen maar helaas.
    Ik zeg , ga zo door en geniet er ook van....SUCCES !

    groetjes uit een warm en zonnige herfstdag....HOUDOE !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Actief sinds 07 Juni 2008
Verslag gelezen: 753
Totaal aantal bezoekers 41712

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 08 September 2013

Princeton Graduate avontuur

19 Augustus 2011 - 01 Juni 2013

Sharon in the Big Apple

14 Juni 2011 - 24 Juli 2011

Indonesie rondreis

04 September 2010 - 18 December 2010

California dreamin'

04 Juli 2008 - 25 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: